2010-06-02

Delta i vår VM-tävling

Även senast då det var fotbolls-VM befann vi oss i Sydamerika, och då hade vi en gissningstävling om hur det skulle gå i VM.

Naturligtvis återupprepar vi succén. Det gäller alltså att gissa vilka de tre topplagen i årets VM blir, samt som utslagsfråga gissa hur många mål som görs totalt i årets turnering.

Priset är en exklusiv argentinsk överraskning!

2006 vanns tävlingen av Linda Ungsten, och utslagsfrågan avgjorde. Jessica hamnade på andra plats.

Så kom igen nu, gammal och ung, lång och kort, klok och tursam, kläm till med en gissning i kommentarsfältet!

Svaren vill vi ha enligt denna modell:

1. Engladen
2. Brass-i-lien
3. CockerSpanien
U. 157
(dessa fejksvar är knyckta från Lars Borgs gissning 2006)

Alla svar som inkommit senast den 10 juni godkänns.

40 comments:

  1. Alltså jag gissar att brass-i-lien vinner lätt som en plätt och att det blir en målfattig turnering med sammanlagt 13 mål. Vinner jag inte med denna mycket kvalificerade gissning (jag är allmänt känd som just fotbollsexpert) så vet jag inte. Är redan mycket nyfiken på den exklusiva argentinska överraskningen. En egen kolibri kanske?
    Hahaha, ni har bara 13 grader! Här är det 22 idag och solen strålar från en mycket blå himmel. Bättre kan det inte bli.

    ReplyDelete
  2. 1. Spanien, såklart ;)
    2. Brasilien
    3. Argentina
    U. 150

    ReplyDelete
  3. Karla, du måste skriva de tre lag du tror hamnar i toppen, alltså guld, silver och brons. Annars finns ingen chans att vinna överraskningen! ;-)

    Ja, nu längtar vi hem, hellre 22 än 13 grader.

    ReplyDelete
  4. 1.Holland
    2.Tyskland
    3.Danmark
    U.127

    Jocke!

    ReplyDelete
  5. 1. Argentina
    2. Spanien
    3. Tyskland

    Mål: 132

    Från Mange och Lena

    ReplyDelete
  6. 1. Elfenbenskusten
    2. England
    3. Sydkorea

    165 mål

    ReplyDelete
  7. 1. Holland
    2. Argentina
    3. Spanien

    134 mål

    ReplyDelete
  8. 1. Konstapel Olsson och Nilsson hade glömt att köpa fikabröd till fredagsfikat på stationen och visste att de skulle åka på en bestraffning. Olsson utbrast "Åh nej, nu åker vi på span i(g)en". And so they did!

    2. England

    3. ARgentina

    U 21 * 8 = 168

    ReplyDelete
  9. 1. Brasilien
    2. Frankrike
    3. Mexiko

    141 mål så klart

    ReplyDelete
  10. 1. Spanien
    2. Argentina
    3. Brasilien

    Men det kan hända att Tyskarna smyger in någonstans också. Vill bara säga det så att ni vet att jag hade det på känn.

    Antal mål: 111

    ReplyDelete
  11. 1. Argentina
    2. Frankrike
    3. Brasilien
    Mål: 177

    :-)

    ReplyDelete
  12. 1. Holland
    2. Argentina
    3. England

    166 mål

    ReplyDelete
  13. Jag är så härligt oinsatt att jag skjuter, inte från höfterna utan från typ tårna (vilket i fotbollssammanhang förvisso är bättre än höfterna, men jag håller mig till revolvermetaforiken och har således ingen aning om vad jag pratar om). Det blir roligare så. Tokchansningar är ju mycket roligare än öppna mål när de går in. Så mitt oerhört initierade tips är som följer:

    1. Arg? En Tina? (Nej, skånska tv-kockor är alltid samlade och glada!)
    2. Spann? Igen?! (Ja, kattskrället mjauade åter!)
    3. Ja, Pan! (Tro på dig själv - Du är en herdegud! (Tokskräller bort Brasiljensarna i bronsmatchen!))

    U 137 (Enär jag är en lokalpatriotiskt nutidshistorieintresserad kallakrigetfetischist med en fäbless för vodkadrypande submarina felnavigeringar).

    ReplyDelete
  14. 1. Holland
    2. Brasilen
    3. Argentina
    Mål: 144

    1) Har ingen aning och gissar friskt på länder som jag "vet" är bra på fotboll.
    2) Är mer intresserad av umgänget under tittandet på fussballen.
    3)Om vi ses när ni är hemma, vill jag höra allt om era vin och matupplevelser... :)
    4) Jag gillar bilden!

    ReplyDelete
  15. (och apropå temperaturmatchen Sverige-Argentina kan jag lobba in den här:
    http://www.facebook.com/?ref=logo#!/photo.php?pid=4320634&id=528972668 )

    ReplyDelete
  16. 1. Ital-igen (Ni minns väl förra gången)
    2. Brasilien
    3. Elfenbenskusten
    U 158

    /Lars

    ReplyDelete
  17. Jag ändrar mig! Det får man va? Om ingen annan har hunnit kommentera emellan?

    Följande lista gäller:
    1. Italien
    2. Tyskland
    3. Brasilien
    U. 158

    ReplyDelete
  18. Vi kan glädja er alla med att redan nu servera rätt svar:
    1. Brasilien
    2. Spanien
    3. Argentina
    U: 148

    ReplyDelete
  19. 1. Spanien
    2. Brasilien
    3. Chile

    145

    ReplyDelete
  20. Uj, så svårt. Men jag tror:
    1. Holland
    2. Argentina
    3. Spanien
    U. 221

    Sen finns ju fidusar som Chile, Paraguay, USA och så sådana som alltid går bra Tyskland, Italien och Brasilien, och så de som borde lyckas nån gång, England, och så då de som har "hemmaplan", Elfenbenskusten och sådana - och så de vi hoppas på: Danmark!!!

    Tjo!
    tell

    ReplyDelete
  21. Hej hej, efter lite research har jag unsett att mitt tips inte funkar.
    De tre lag jag tippade kan inte bli top tre då alla kommer ifrån samma "sida" av slutspelsträdet. Om man får ändra det så gör jag gärna det?
    1 Spa
    2 Bra
    3 Tys
    145

    ReplyDelete
  22. - England
    - Argentina
    - Tyskland

    U: 141

    Henke I

    ReplyDelete
  23. 1. Argentina
    2. Spanien
    3. England
    U. 161

    ReplyDelete
  24. 1.Holland
    2.Argentina
    3.Tyskland
    Utslagsfrågan: 143

    //Mamman/Lotta

    ReplyDelete
  25. Tjolahopp!
    Här kommer rösterna från den ågrenska/olssonska juryn:

    1: Holland
    2: Brasilien
    3: England

    Så tror vi på målfest. 163 mål.
    PS. tänk gärna hela vår gissning som en Eurovisionfinal (Holland 1 point osv).

    ReplyDelete
  26. Jaha, man måste tippa tre lag. Ja, då får jag svårigheter. Jag kan inte så många, eller rättare sagt jag har ingen aning om vad jag håller på med. Kan dock dra till med Italien och Tyskland. I den ordningen. Ändrar även, på inrådan av en mig närstående expert, antalet mål i turneringen till 127. Har jag en chans nu?

    ReplyDelete
  27. 1 tyskland
    2 argentina
    3 spanien
    antal mål 143

    revisorn

    ReplyDelete
  28. Jag måste få göra en revidering ...

    - England
    - Spanien
    - Tyskland

    U: 141

    /Henke I

    DETTA GÄLLER! Bortse från mitt tidigare tips med ARG som silvermedaljörer.

    ReplyDelete
  29. 1. England
    2. Spanien
    3. Argentina
    Mål: 172
    /Hannes

    ReplyDelete
  30. Känner egentligen att jag redan ändrat mig, men vafan nu kör vi. Hade nån dödat Maradona hade vi kanske fått se Argentina i topp, gillar dom.

    ReplyDelete
  31. 1. Spanien
    2. Brasilien
    3. Argentina

    och så blir det 201 mål!
    /Anna

    ReplyDelete
  32. Eftersom jag står över fjantiga namnlekar kommer här en fin och saklig lista.

    1. Spanien
    2. Brasilien
    3. Hollan
    U. 116
    /M.Bottner

    ReplyDelete
  33. Två gjorda noteringar:
    - Om Holland skulle komma trea så kommer jag bestrida Mackans svar "Hollan" och hävda att det är fel, vilket det ju så uppenbart är.
    - Walle har (som vanligt) slarvat med att missa utslagsfrågan, vilket innebär att han per automatik kommer torska ifall någon annan gissar samma tre som honom.

    Over and out!

    /Henke I

    ReplyDelete
  34. Här är mitt tips.
    1: Spanien
    2: England
    3: Argentina
    U: 122

    /Jürgen Picha

    ReplyDelete
  35. Och här kommer facit ;-)

    1. Spanien
    2. England
    3. Brasilien
    Antal mål: 179st

    ReplyDelete
  36. Klart man måste vara med! Här är mina expertförslag:
    1. Tyskland
    2. Spanien
    3. England
    U: 129 mål
    Go go go Tyskland!
    Kram, Ulrika

    ReplyDelete
  37. 1. Brasilien
    2. Argentina
    3. Spanien
    U. 176

    gissar jag!
    heja! vera

    ReplyDelete
  38. Det är lite sent, men jag slänger in ett tips ändå.

    1.Argentina
    2.Holland
    3.Australien

    U: 153

    /Kristoffer Picha

    ReplyDelete